بلاگ

طراحی و ساخت اتاق فرار (از پی تا کلید)

اگر طرفدار بازی های فکری و سرگرمی هستید حتما واژه ی اتاق فرار به گوشتون خورده یا این تفریح جذاب رو تجربه کرده اید. اسکیپ روم در سال های اخیر به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازی های گروهی شناخته شده است (چرا؟) و پیشرفت قابل توجه و چشمگیری در زمینه ساخت در آن مشاهده می شود.
کشور عزیزمان ایران از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود تاریخچه نه چندان طولانی این رشته بازی های فکری کمیت و کیفیت این بازی ها دارای روند صعودی بوده است که با بازخورد بسیار عالی از سوی مخاطبان روبه رو شده است، این امر باعث شده که بسیاری از علاقه مندان به اتاق فرار سعی کنند تا در این حوزه مشغول به کار شده و کسب درآمد داشته باشند. برای کسب اطلاعات درمورد تاریخچه اتاق فرار در ایران کلیک کنید.
طراحی و ساخت اتاق فرار در نگاه اول یک موضوع به ظاهر ساده است اما با توجه به جزئیات بسیار سناریو، معماها، فضاسازی، گیم پلی و... و نیاز به مهارت های متفاوت برای ساخت و طراحی هر بخش ، پیچیدگی آن نمایان می شود.
مجموعه بازی های فکری دایموند روم در طی فعالیت از سال 1396 تا به امروز و با طراحی و اجرا و ساخت بیش از 35 اتاق فرار در شهرهای مختلف ایران، تجربیات گسترده ای در این زمینه به دست آورده و چکیده آن را در این مقاله گنجانده است.

در این مطلب به موضوعات زیر می پردازیم:

1. برند سازی یا همکاری با برند های سرشناس اتاق فرار

2. تعیین فضای مناسب برای اجرای اتاق فرار

3. سناریو نویسی

4. طراحی فضاسازی و نقشه کشی

5. طراحی معما و روند بازی

6. طراحی نقش بازیگران و شخصیت پردازی

7. تست و باگ گیری

8. افتتاح و تبلیغات برند

 

شاید این مطلب را نیز بپسندید: 

اشتباهات رایج در اتاق فرار کدامند؟

 


1. برندسازی یا همکاری با برند های سرشناس اسکیپ روم:
برندسازی در حالت کلی به معنای تعیین نام و طراحی لوگوی مشخص و وبسایت کار آمد برای یک شرکت است که با بازاریابی و تبلیغات معرفی می شود، تا مخاطبان بتوانند شرکت ذکرشده را در میان رقبای آن تشخیص دهند و از محصولات و خدمات ارائه شده به بهترین شکل استفاده کنند.
برندسازی باعث ایستادگی کسب و کار شما و تمایز از سایر رقیبان خواهد شد و ارتباط با مشتریان را برای شما مقدور خواهد کرد تا در جهت پیشرفت
حرکت کنید.
امروزه با توجه به افزایش تعداد اتاق های فرار در کشور ، انتظار می رود که برندسازی به شکلی اصولی تر توسط بازی سازان این حوزه انجام شده باشد. اما آمار ها حاکی از آن است که مجموعه های انگشت شماری در این جهت تلاش کرده اند و از نتایج مفید برند سازی بهره مند شده اند.
برندسازی در وحله اول باعث ارتباط متقابل شما و مشتریان شما می شود که این امر باعث ایجاد بانک مشتری ثابت برای برند شما شده و پس از انقضاء بازی اول ، دغدغه ای برای معرفی و تبلیغ بازی دوم مجموعه شما وجود نخواهد داشت چون مخاطبان علاوه بر نام اتاق فرار شناخته شده توسط شما ، برند شما را نیز می شناسند.
از سویی دیگر بخاطر در دسترس بودن اطلاعات تماس و ارتباط با شما، مشتریان ساده تر و مطمئن تر به شما اعتماد کرده و از خدمات برند شما بهره می برند.
در قدم اول ساخت اتاق فرار شما باید برندسازی خود را آغاز کنید و در ابتدایی ترین حالت باید نام مناسب انتخاب کنید، لوگوی خود را که شناسنامه برند و شخصیت و اهداف کاری شما می باشد طراحی کنید و برای طراحی سایت اتاق فرار اقدام نمایید. همین قدم های ابتدایی می تواند مانع سوء استفاده سایرین از اعتبار شما در آینده شود. در صورتی که به دلایل مختلف امر برندسازی برای شما ممکن نبود، پیشنهاد ما این است که در مورد برندهای مطرح این حوزه تحقیق کنید و برای همکاری و اخذ نمایندگی از برند منتخب خود اقدام نمایید. 

 

2. تعیین فضای مناسب برای اجرای اتاق فرار:

تعیین فضای در نظر گرفته شده برای ساخت اتاق فرار، قدم دوم در طراحی اتاق فرار است. انتخاب این فضا باید دربرگیرنده شرایط ذکر شده برای اتاق فرار بر طبق اساسنامه ارائه شده توسط وزارت ورزش و جوانان باشد. برای مثال حداقل ارتفاع سقف یک اتاق فرار باید 2.7 متر باشد. رعایت این اصول باعث سادگی کسب مجوز فعالیت قانونی زیر نظر این وزارت خانه خواهد شد. برای اطلاع از مفاد اساس نامه اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد ما برای انتخاب فضای مناسب این است که تا حد امکان ملک مورد نظر دارای دیوارکشی نبوده و فاصله ستون ها در آن مناسب باشد تا طبق نیاز اتاق فراری که در نظر دارید طراحی کنید، دیوار کشی مناسب را انجام دهید. همچنین به خاطر سرو صدای زیاد در هنگام اجرای بازی بهتر است فضای مورد نظر را عایق بندی کرده و از خروج صدا جلوگیری کنید.

 

 

3. ایده پردازی اولیه و انتخاب دسته بندی (ژانر):

هرشخصی می تواند یک ایده پداز باشد و همیشه بهترین ایده ها زمانی به ذهن ما می رسد که خود را محدود به چارچوب ها نکنیم اما در هنگام ایده پردازی اولیه برای اتاق فرار باید به چند نکته توجه داشته باشید:

الف) بودجه ای که برای ساخت بازی تامین کرده اید برای اجرای ایده شما کافی باشد.

به عنوان مثال اگر بودجه ی شما محدود است و ایده ساخت یک هواپیما را در سر دارید و این ایده فوق العاده خاص و عالی است بهتر است این ایده را پیاده سازی نکنید چون قطعا با کاستی هایی که به خاطر کمبود بودجه در انجام پروژه پیش خواهد آمد، ایده شما به بهترین شکل اجرا نشده و از بین خواهد رفت.

ب) فضایی که برای ساخت بازی در نظر گرفته اید برای ایده شما مناسب باشد.

برای مثال اگر فضای تامین شده دارای دیوار کشی های بسیار است که قابل تخریب نیستند، بهتر است از ایده پردازی که نیاز به فضاهای بزرگ و مسطح دارد خودداری کنید.

ج) اتاق فرار یا اسکیپ روم هایی که اخیرا در شهر شما ساخته شده اند در چه سبک و سناریویی هستند؟

برای مثال اگر شهر شما 50 اتاق فرار فعال دارد و 10 اتاق فرار که اخیرا ساخته شده اند از فضاسازی روستا با سبک ماوراءالطبیعه استفاده کرده اند، بهتر است شما از یک ایده و سبک متفاوت استفاده کنید.

د) ایده پردازی شما مغایر با قوانین حاکم و فرهنگ عامه نباشد زیرا این عامل می تواند مانع شما برای اخذ مجوز فعالیت قانونی شود و مشکلات عدیده ای را بر سر راه شما خواهد گذاشت.

 

همچنین بهتر است که برای فضای تعیین شده چند ایده متفاوت داشته باشید که در صورت ورود به جزئیات و بروز مشکلات، بتوانید از ایده دیگری استفاده کنید.

در هنگام ایده پردازی اولیه باید ژانر مورد نظر خود را مشخص کنید، سبک های اتاق فرار مانند فیلم های سینمایی بسیار گسترده و متفاوت هستند و ایده پردازی در هر سبک، شرایط ساخت و تکمیل ایده متفاوتی دارد. از انواع ژانرها می توان به ترسناک، دلهره آور، هیجانی، جنگی، تاریخی، عاشقانه، علمی تخیلی و... اشاره کرد.

 

 

4. سناریو نویسی:

برای ساخت اسکیپ روم، سناریو باید به دو صورت آماده شود. یک سناریو مختصر و خلاصه (چند خطی) که بازیکنان قبل از انجام بازی باید آن را مطالعه کنند تا در جریان بازی یا رخدادی که باید متوجه شوند یا ماموریتی که باید انجام دهند ، قرار بگیرند و یک سناریو کامل با جزئیات و اتفاقاتی که در بازی در جریان است با یک نتیجه گیری صحیح در انتها که بازیکنان را در مسیر درست حرکت دهد و به پایان مناسب برساند به طوری که کاملا متوجه اتفاقات رخ داده در داستان شوند و به هدفی که در نهایت داشتند دست یابند.

پس باید از شیوه های متفاوت استفاده کنید تا بتوانید سناریو را به صورت کامل به بازیکنان منتقل کنید. بازی برای هیچ بازیکنی نباید نامفهوم بماند. از روش های مختلف مثل دست نوشته، نوار صوتی، فیلم ویدیویی، و یا استفاده از بازیگر تعاملی و ... برای انتقال سناریو می توان استفاده کرد که استفاده از روش مناسب برای سناریو شما اهمیت ویژه ای دارد.

یکی از بخش هایی که در طراحی اتاق فرار اهمیت بسیاری دارد ، شیوه راهنمایی بازیکنان برای حل معماهایی است که پیچیده بوده و روند سیر بازی را متوقف کرده است. در هنکام سناریو نویسی باید روش راهنمایی کردن و همخوانی آن با فضاسازی و سناریوی بازی و نحوه دسترسی بازیکنان به آن را مشخص کنید مثلا اگر فضاسازی بازی یک روستای کاهگلی است نمی توانیم برای راهنمایی کردن از گوشی هوشمند امروزی استفاده کنیم. از طرفی باید مشخص کنیم که چه کسی درحال راهنمایی کردن است و چرا به همه اطلاعات لازم برای بازی مسلط است.

 

 

5. طراحی فضاسازی و نقشه کشی:

یکی از مهم ترین مراحل ساخت و طراحی اتاق فرار یا اسکیپ روم تمرکز بر روی فضاسازی و پلان بازی است.

فضاسازی عبارت است از تمامی عواملی که باعث حس باورپذیری در بازیکنان شود، ازجزئی ترین تا کلی ترین عناصری که اتمسفر اتاق فرار را ایجاد می کند مثل نور پردازی، دکوراسیون، موسیقی و حتی تحریک حواس بازیکنان به روش های مختلف مثلا استفاده از مواد معطر در فضای بیمارستان برای القای واقعی بودن بازی.

علاوه بر رعایت این موارد و اجرای آنها در بهترین حالت ممکن، فضاسازی زمانی کامل است که در یک نقشه یا پلان مناسب اجرا شده باشد. نقشه کشی اتاق فرار یکی از پیچیده ترین و با اهمیت ترین ارکان ساخت اتاق فرار است و شرایط خاصی را نسبت به نقشه کشی ساختمان دارد که آنها را ازهم متمایز می کند، از جمله این شروط می توان به اهمیت سیستم تهویه، درب های خروج اضطراری، درب های مخفی دسترسی بازیگران، پیچیدگی ارتباط فضاها به طوری که بازیکنان قادر به تشخیص نقشه بازی نباشند، اشاره کرد. همچنین در برخی موارد باید پلان طوری طراحی شود که بازیکنان متصور شوند میان طبقات در حال جا به جایی هستند، در حالی که فضا در یک طبقه اجرا شده است. شرایط دیگری نیز وجود دارد که نقشه اتاق فرار را از نقشه ساختمانی متمایز می کند که توضیح آنها از حوصله مقاله خارج است. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید معماری که تجربه کار اتاق فرار را نداشته باشد نمی تواند لزوما یک پلان مناسب برای بازی شما طراحی کند. 

 

6. طراحی معما و روند بازی:

گیم پلی یا روند بازی به مجموعه فعالیت هایی که بازی در دسترس بازیکنان قرار می دهد تا به اهدافی در بازی برسند و با آن ارتباط برقرار کنند گفته می شود.

بخشی از گیم پلی در هنگام توضیح قوانین بازی به بازیکن گفته خواهد شد و بخش دیگر در طول بازی توسط بازیکنان کشف خواهد شد. 

قدم بعدی طراحی و ساخت اتاق فرار مشخص کردن گیم پلی و روندی است که بازیکنان در اتاق فرار باید طی کنند تا هیچ قسمتی از بازی را از دست نداده و پس از طی این روند به هدف پایانی بازی دست یابند. در طراحی گیم پلی می توان از چند شیوه استفاده کرد که از نمونه این روش ها می توان به گیم پلی خطی، رقابتی و جهان باز اشاره کرد. نحوه چیدمان معماها و سرنخ ها به نوع گیم پلی بستگی دارد برای مثال در گیم پلی خطی، سرنخ هر معما پس از حل معمای قبلی به دست می آید و تا زمانی که یک معما حل نشده باشد معمای بعدی قابل حل نیست، اما در گیم پلی جهان باز حل معماها به هم وابسته نیست و بازیکنان قادر به حل هر معمایی که انتخاب می کنند، خواهند بود. پس از تعیین روند بازی باید به طراحی معما بپردازید. هنگام طراحی معما باید به زمان رخ دادن سناریو، داستان بازی، گیم پلی و المان های موجود در فضاسازی و دکوراسیون توجه داشته باشید. همچنین باید معماها را به صورت سینوسی (به صورت یکی در میان، معمای ساده و پیچیده) و مستلزم به کار گیری حواس پنجگانه (بویایی،شنوایی،لامسه و...) در هنگام حل معما، طراحی کنیم. از سوی دیگر سبک معما ها باید با یکدیگر متفاوت بوده و تکرار یک معما از اتاق فرار دیگر نباشد. معما، رکن اصلی اتاق فرار است و برای بازیکنان و طراحان حرفه ای اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

 

6. شخصیت پردازی و طراحی اکت:

شخصیت پردازی یکی از بخش های مهم سناریو است و ممکن است در یک سناریو بیش از یک بار استفاده شود. اغلب داستان هایی که مطالعه می کنیم دارای یک یا چند شخصیت اصلی و فرعی هستند که نقش پر رنگی را در روند داستان ایفا می کنند. سناریوی اتاق فرار نیز از این قاعده مستثنی نیست و طراحی شخصیت باید با توجه بسیار به جزیئات انجام شود، به طوری که گویی در مورد یک شخص زنده صحبت می کنید. 

ممکن است بازیکنان با وجود شناخت کامل از این شخصیت در بازی، با او مواجه نشوند اما این اطلاعات در پیشبرد بازی نیاز باشد .در حالتی دیگر، بازیگر یا بازیگران برای ایفای نقش های طراحی شده در بازی حضور خواهند داشت که در مسیر سناریو با بازیکنان برخورد می کنند. در صورت وجود بازیگر به طراحی اکت نیاز دارید و همانند یک تئاتر، بازیگر باید برای اجرا تمرین داشته باشد و ویژگی های شخصیت چه از نظر ظاهری چه از نظر خلقی به خود بگیرند. طراحی اکت با توجه به مراحل قبل انجام می شود و بسته به آن ممکن است به صورت بی کلام، موزیکال و یا تعاملی (تعامل در مکالمه یا روند بازی) اجرا شود.

7. تست و باگ گیری:

پس از تکمیل تمامی مراحل و آماده سازی اتاق فرار، به مرحله تست می رسیم. این مرحله زمانی انجام می شود که اتاق فرار آماده سانس دهی شده باشد. پیش از افتتاح بازی، باید اتاق فرار را از نظر سختی، ایمنی، چیدمان صحیح معماها، اجرای اکت، قابل فهم بودن سناریو و... بسنجیم. برای تست و باگ گیری حدود 10 الی 20 تیم متشکل از تیم های حرفه ای و آماتور را با زمان آزاد و بدون قابلیت استفاده از راهنمایی های حین بازی وارد اتاق فرار می کنیم. تیم های حرفه ای بخاطر تجربه بیشتری که دارند سریع تر و راحت تر از اتاق خارج می شوند و می توانیم حداقل زمان بازی را به دست آوریم و اگر ایرادی به بازی وارد بود رفع نماییم. اما تیم های آماتور، زمان بندی دادن راهنمایی برای معما ها، مفهوم بودن سناریو و ایمنی بازی را برای ما مشخص می کنند.

پس از انجام این مراحل و رفع ایرادات، اتاق فرار آماده شروع فعالیت است.

 

 

8.افتتاح و تبلیغات برند:

60 روز ابتدایی فعالیت اتاق فرار مهم ترین عامل برای موفقیت آن در آینده است، زیرا تبلیغات کلامی (دهان به دهان) یکی از تاثیر گذارترین شیوه ها برای مخاطب است. بازیکنانی که در روزهای ابتدایی اتاق فرار را تجربه می کنند بازیکنان حرفه ای هستند که به راحتی می توانند آغازگر تبلیغات مثبت یا منفی در مورد اتاق فرار باشند پس در 60 روز ابتدایی بازی باید به بهترین حالت اجرا شود (منظور این نیست که پس از 60 روز اجرای درست اهمیت ندارد بلکه منظور این است که مرحله تست و باگ گیری باید به صورت کامل انجام شده باشد و هیچ ایرادی پس از افتتاحیه در بازی وجود نداشته باشد). از سویی دیگر نباید فراموش کرد که اتاق فرار یکبار مصرف است و بازیکنان بسیار کمی ممکن است برای بار دوم بازی را تجربه کنند. پس بهتر است با سایر مجموعه های فعال که از نظر استاندارد، کیفیت بالایی دارند تبادل داشته باشید. فعالیت های برندینگ و تبلیغات در این زمینه نیز تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد پس بهتر است علاوه بر کار کردن روی وبسایت، در صفحات مجازی نیز به صورت مداوم فعالیت داشته باشید.

 

سخن آخر

 

این مقاله در حال تکمیل شدن میباشد برای اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی اتاق فرار با شماره 09338091514 یا 09380196342 تماس بگیرید.

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی